Bidden met een oprecht

Gepubliceerd op 29 december 2020 om 16:26

Bijbeltekst van de dag:

 

God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

                                                                                                                                     

                                                                                                                                         –JOHANNES 4-24

Gedachten over het vers van vandaag …

 

Johannes 4-24

 

De Heer Jezus zei: “Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden” (MATTHEÜS 6:33). God luistert naar gebeden die in overeenstemming zijn met Zijn hart, en naar de gebeden van verstandige mensen die Hem echt gehoorzamen. Wat voor gebeden zijn dus in overeenstemming met Gods hart en welke niet? Hier zal ik gewoon een aantal voorbeelden noemen: wanneer we Gods woorden niet begrijpen, moeten we bidden om de verlichting en leiding van de Heilige Geest te zoeken en de waarheid in Gods woorden te begrijpen, zodat we Gods wil en Gods vereisten kunnen begrijpen. Wanneer broeders en zusters die echt in God geloven in de kerk passief of zwak worden, bidden we dat zij Gods wil zullen begrijpen en hun passieve gesteldheid zullen overwinnen. Dergelijke gebeden zijn ook in overeenstemming met Gods hart. Wanneer sommige broeders en zusters worden geconfronteerd met vervolging of andere soortgelijke moeilijkheden, bidden we tot God en vragen Hem om hen te leiden om van Hem te getuigen zodat Hij door hen glorie kan verkrijgen. Zulke gebeden dragen Gods goedkeuring. Wanneer we verschillende beproevingen en louteringen tegenkomen moeten we bidden met een oprecht hart en God vragen ons te leiden en ons ervan te weerhouden te klagen, zodat we van Hem kunnen getuigen. We moeten bidden voor het vermogen om onze plichten als geschapen wezens te vervullen en om Gods evangeliewerk te verspreiden. Al deze gebeden die bedoeld zijn om Gods wil te kennen, om de waarheid in de praktijk te brengen en God tevreden te stellen, en om Gods wil uit te voeren, kunnen door God worden goedgekeurd en verhoord.

 

 

Welke soorten gebeden kunnen door God niet worden verhoord? Sommige mensen bidden bijvoorbeeld om veel geld te verdienen; sommigen vragen Gods hulp om een goede baan te vinden; andere bidden en vragen God om voor hen een geschikte huwelijkspartner te regelen. Al deze gebeden zijn niet in overeenstemming met Gods hart, want ze dienen het eigen profijt van mensen of de bevrediging van hun eigen vlees. Gods werk richt zich op het redden van de mensheid. Gebeden die tegenstrijdig zijn met en niet helpen bij onze redding, zullen niet door God worden goedgekeurd. We bidden bijvoorbeeld tot God om ons te zegenen om meer geld te verdienen in de wereld. Als God in dat geval ons gebed zou verhoren en ons in staat zou stellen om miljonairs te worden, dan zou ons hart door geld worden bezeten. Als dat gebeurt, zouden we dan nog steeds het hart hebben om in God te geloven? Uiteindelijk zouden we God verraden vanwege geld. Daarom zal God dergelijke gebeden niet verhoren.
Onze God is trouw. Zolang datgene waarvoor we bidden wordt aanvaard door God, zal God ons het antwoord geven. Want God heeft ons lang geleden verteld: “Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden” (Mattheüs 7:8).

 

Uit deze passage van Gods woorden kunnen we Gods trouw en lieflijkheid zien. God hoopt dat een ieder van ons in staat zal zijn om zijn belofte en zegeningen te verkrijgen. Amen!

 

Lees meer: christelijke gebeden

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb