Hoe kun je door God worden geprezen vanwege je geloof?

Gepubliceerd op 24 maart 2020 om 23:11

Hoe kun je door God worden geprezen vanwege je geloof? ...

Posted by Online Bijbelstudie on Monday, March 23, 2020

Hoe kun je door God worden geprezen vanwege je geloof?


Als het gaat om het geloof in God, denken veel broeders en zusters het volgende: Wij geloven in het bestaan van God en erkennen dat God de meester van de hemel en aarde en alle dingen is en daarmee denken zij dat dit geloven in God betekent. Sommige christenen zeggen: wij bidden vaak tot God, lezen de Bijbel, komen samen op bijeenkomsten, werken hard voor de Heer en dit alles doen wij omdat wij in God geloven. Anderen zeggen het volgende: Wanneer wij vrienden, buren en collega's in de problemen zien, zullen wij hen met liefde helpen. Als wij ongehoorzaam zijn tegenover God en Hem weerstaan, bidden wij vaak tot God en belijden wij onze zonden. Wij denken dat dit in God geloven betekend.... Dit is op zich wel waar, maar hebben wij er ook over nagedacht of deze gedachte ook in overeenstemming is met Gods wil? Hoe kun je in je geloof in God geprezen worden door God? God zegt: “Er zijn veel mensen die in God geloven, maar toch zijn er maar weinig die beseffen wat het geloof in God inhoudt en wat ze moeten doen om een mens naar Gods hart te zijn. Dit komt doordat, hoewel mensen wel het woord ‘God’ kennen en frases zoals ‘het werk van God’, zij God toch niet kennen – laat staan Zijn werk. Het is dan ook geen wonder dat iedereen die God niet kent een warrig geloof bezit. Mensen nemen het geloof in God niet serieus omdat geloven in God te onbekend en te vreemd voor ze is. Ze voldoen daardoor niet aan de eis van God. Met andere woorden: als mensen God en Zijn werk niet kennen, zijn ze niet geschikt om door God te worden gebruikt en kunnen ze nog veel minder aan de wens van God voldoen. ‘Geloof in God’ betekent geloven dat er een God is. Dit is het meest eenvoudige concept van het geloof in God. Geloven dat er een God is, is bovendien niet hetzelfde als oprecht in God geloven. Zoiets is eerder een simpele overtuiging waarmee religie sterk wordt geïmpliceerd. Oprecht geloof in God houdt in dat je het woord en werk van God ervaart op basis van een overtuiging dat God in alle dingen soeverein is. Daardoor word je bevrijd van je verdorven gezindheid, voldoe je aan de wens van God en leer je God kennen. Alleen door zo’n traject kan er worden gezegd dat je in God gelooft.”

Aan de hand van deze woorden kunnen wij zien dat als jij in de woorden van God gelooft en deze in de praktijk brengt en daarmee Zijn werk ervaart, dit het ware geloof is. Alleen op deze manier kunnen wij de waarheid leren kennen, ware kennis van God verkrijgen en op die manier tot de waarachtige gelovigen in God behoren. Met andere woorden, als wij alleen verbaal en in de kerk in God geloven, maar God geen plaats geven in ons dagelijks leven en in ons gezinsleven; dan kunnen wij geen waarachtig ontzag voor God hebben in ons hart. Wanneer er dingen in ons leven gebeuren, leven wij nog steeds volgens onze eigen gedachten en volgen hiermee vaak de kwade trends vanuit de wereld, als deze onze belangen kunnen dienen. Ook liegen en bedriegen wij geregeld en laten ons onbewust leiden door de filosofie van het menselijk leven om ons heen. Dit is geen echt geloof in God, God keurt het niet goed en God erkent zo'n geloof in God echt niet. Echt geloof in God betekent dat wij God toelaten in het echte leven, om de waarheid te zoeken als er dingen in ons leven gebeuren; wij zouden dan over Gods woorden na moeten denken en nagaan hoe wij moeten handelen om in overeenstemming te kunnen zijn met Gods wil. Op deze manier zijn wij ware gelovigen in God en is God inderdaad de waarheid in ons leven en kunnen wij door God worden geprezen. Net zoals Petrus; toen hij de Heer Jezus volgde, concentreerde hij zich op het luisteren naar Gods woorden, overdacht vaak Gods woorden en praktiseerde deze in zijn eigen leven. Hij reflecteerde zijn eigen handelen ook voortdurend aan het woord van de Heer. Als hij zich realiseerde dat hij God niet op de juiste manier gehoorzaamde, bad hij tot God, haatte zijn ongehoorzaamheid en besloot te luisteren naar Gods wil. In de perioden van honderden beproevingen concentreerde hij zich op het proberen te begrijpen van Gods wil en was vastbesloten om te handelen volgens Gods woord. Hij had een juist begrip en was gehoorzaam aan God. Uiteindelijk wist God ultieme liefde voor God te bereiken, was hij gehoorzaam tot in de dood, liet zich voor God aan het kruis nagelen en gaf hierdoor een klinkende en sterke getuigenis voor God; waarvoor hij door God werd geprezen. Het is opvallend dat alleen christenen die echt in de Heer geloven, echt naar God kunnen luisteren en daarmee door God kunnen worden geprezen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb