Waar verwijst “die dag en dat uur is bij niemand bekend”

Gepubliceerd op 19 april 2020 om 22:01

Waar verwijst “die dag en dat uur is bij niemand bekend” uit de profetie van de Heer Jezus naar? Vanuit de bespreking...

Posted by Online Bijbelstudie on Wednesday, April 1, 2020

Waar verwijst “die dag en dat uur is bij niemand bekend” uit de profetie van de Heer Jezus naar?

 

Vanuit de bespreking van gisten weten wij dat sommige mensen refereren na een bepaalde profetie uit de Bijbel: “maar die dag en dat uur is bij niemand bekend, ook bij de engelen in de Hemel niet, maar alleen Mijn Vader.”
Dit betekent niét dat wij het niet kunnen weten wanneer de Heer Jezus terugkomt, want andere Bijbelteksten geven juist heel duidelijk aan dat wij wél kunnen weten wanneer de Heer Jezus terugkomt. Wij weten bovendien allemaal dat de Heer Jezus terugkomt om de mensheid te redden. Als niemand zou weten wanneer de Heer Jezus terugkomt, hoe zou Hij dan de mensheid kunnen redden? Hoe kunnen wij dan in Hem geloven en Hem volgen?
Waar verwijst de profetie: “die dag en dat uur is bij niemand bekend” dan naar?
In feite kunnen we deze profetie begrijpen als wij voorgaande teksten lezen. MATTHEÜS 24:32-36 zegt: “En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is. Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan. Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.”  We weten allemaal dat deze Bijbelteksten verwijzen naar de voortekenen van de terugkeer van de Heer Jezus. De tekst: “weet dat het dan voorbij is voor de deur”, verwijst naar de manier waarop de Heer terug zal komen. De uitdrukking: “de Mensenzoon” verwijst naar Degene die bij een mens is geboren en gewone menselijkheid bezit en betekent ook dat God in de laatste dagen zal incarneren. “Die dag en dat uur is bij niemand bekend”, verwijst naar het exacte tijdstip en dag. Deze Bijbelse profetieën geven aan dat God in de laatste dagen in het vlees zal komen, maar niemand weet welke dag of tijd dat precies is. Dit betekent echter niet dat niemand zou weten wanneer de Heer Jezus komt. Net zoals in het Oude Testament staat geschreven dat de Messias zou komen, stond het exacte moment niet in de boeken vermeld. We weten dit dus ook niet exact wat betreft de terugkomst van Jezus in de laatste dagen. Echter; wanneer de Heer zal verschijnen om te werken, zullen wij dit wel weten.
Gods woord zegt: “In de morgenstond kwam God zonder medeweten van wie dan ook naar de aarde en begon Hij Zijn leven in het vlees. Mensen waren zich niet bewust van dit moment. Misschien waren ze allemaal in diepe slaap, misschien waren er velen klaarwakker aan het wachten en misschien waren er velen in stilte tot God in de hemel aan het bidden. Toch wist niemand onder al deze vele mensen dat God al op aarde was aangekomen.” Hieruit kunnen we opmaken dat we mogen weten dat “doch van dien dag en die ure weet niemand” betekent dat niemand het exacte moment weet wanneer de Heer Jezus terugkomt. Echter; wanneer Christus komt, zal Hij de mensen zeker laten weten dat alleen als we Zijn komst herkennen en Zijn voetstappen volgen, wij Zijn redding kunnen ontvangen.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.