Wat is echt berouw?

Gepubliceerd op 26 maart 2020 om 23:48

Wat is echt berouw? De Heer Jezus zei: “Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen” (Mattheüs 4:17 ©HSV)....

Posted by Online Bijbelstudie on Thursday, March 19, 2020

De Heer Jezus zei: “Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen” (MATTHEÜS 4:17). De Heer Jezus heeft ons verteld dat als wij Zijn Koninkrijk willen binnengaan, wij onze zonden moeten belijden en ons tot God moeten bekeren. Wat is dan echt berouw? Veel mensen denken dat zolang zij de Bijbel lezen, goede daden doen, bidden en nadat zij hebben gezondigd, hun zonden belijden aan de Heer; tolerantie tonen, geduldig zijn, het kruis dragen en het evangelie prediken; dit echt berouw is. Klopt dit echter wel? Laten wij eens kijken naar de ware bekering van de Ninevieten en vanuit het Woord van God zien wat échte bekering is. Gods woord zegt: “Ongeacht hoe boos God op de Ninevieten was geweest, zodra ze een periode van vasten afkondigden en in zak en as liepen, verzachtte Zijn hart zich geleidelijk en begon Hij Zijn hart te veranderen. Toen Hij hun verkondigde dat Hij hun stad zou vernietigen – het moment voorafgaand aan hun belijdenis en berouw van hun zonden – was God nog steeds boos op hen. Toen ze eenmaal een aantal berouwvolle handelingen hadden verricht, veranderde Gods woede voor het volk van Nineve geleidelijk in genade en verdraagzaamheid. … God gebruikte Zijn houding om mensen het volgende te vertellen: het is niet zo dat God mensen niet tolereert, of dat Hij hun geen genade wil tonen; het is dat ze zelden echt berouw tonen jegens God, en het is zeldzaam dat mensen echt het slechte pad verlaten en het geweld uit hun handen laten varen.


Dit ‘slechte pad’ verwijst niet naar een handvol slechte daden, maar naar de slechte bron achter het gedrag van mensen. “Het slechte pad verlaten” betekent dat degenen in kwestie deze dingen nooit meer zullen doen. Met andere woorden, ze zullen zich nooit meer op deze slechte manier gedragen; de methode, de bron, het doel, de bedoeling en het principe van hun daden zijn allemaal veranderd; ze zullen nooit meer die methoden en principes gebruiken om genieting en geluk in hun harten te brengen. Het “laten varen” in “liet het geweld uit zijn handen varen” betekent neerleggen of terzijde werpen, volledig breken met het verleden en nooit meer terugkeren. Toen de inwoners van Nineve het geweld afzworen, bewees en vertegenwoordigde dit hun echte berouw. God kijkt zowel naar de buitenkant van de mensen als naar hun harten. Toen God het ware berouw zonder twijfel in de harten van de Ninevieten zag en ook opmerkte dat zij hun slechte wegen hadden verlaten en het geweld achter zich hadden gelaten, kwam er een verandering in Zijn hart. Dit wil zeggen dat het gedrag en de houding van deze mensen en de verschillende manieren om dingen te doen, evenals het ware berouw van hun zonden en de ware bekentenis in hun hart, God ertoe brachten Zijn hart te veranderen, Zijn voornemens te veranderen, Zijn beslissing in te trekken en hen niet te straffen of vernietigen. Zo bereikten de mensen van Nineve een ander einde. Ze redden hun eigen levens en verkregen tegelijkertijd Gods genade en verdraagzaamheid, waarop God ook Zijn toorn introk.”


Uit het berouw van de Ninevieten kunnen wij zien dat echt berouw niet alleen verbaal is, nog gewoon goed, uiterlijk gedrag of het gewoon niet doen van verkeerde dingen. Het gaat over de vraag of wij de oorsprong van onze acties in alle dingen kunnen reflecteren. Dan spreken we over onze intenties, uitgangspunten en actieprincipes. We kunnen Gods wil en vereisten tegenover elkaar stellen en als het niet in harmonie is met Gods wil, kunnen wij het volledig verwerpen en nooit meer naar naar handelen. Als wij in alle zaken kunnen handelen volgens Gods principes is dat het echte berouw.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb